Skip to content

Gambia vakantie ervaringen | Inclusief excursies in Gambia

Gepubliceerd door Pale Flamingo • 18 januari 2019

De nachtvlucht vanaf Schiphol

Wat doe je wanneer je geen fan bent van de Nederlandse winter? Juist, je boekt een vakantie naar een warm land. Onze winterzon haalden we op de wissel van November naar December in Gambia, waar het in die periode makkelijk 30 graden Celsius of hoger kan zijn.

Hoe wij de reis naar dit kleine Afrikaanse land hebben ervaren, dat lees je in dit artikel.

Het was voor ons de eerste keer dat we richting een Afrikaans land reisden. Zelf had ik al eens voet aan wal gezet in Afrika (letterlijk), want tijdens mijn werk op een cruiseschip in 2007 kwamen namelijk aan in de haven van Cairo, Egypte. Zoals je vast weet, is Egypte niet te vergelijken met een land als Gambia. In Gambia heerst er een échte Afrikaanse cultuur. De cultuur van Egypte is meer te vergelijken met Arabische landen. Hierdoor wist ik totaal niet wat ik kon verwachten van Gambia.

Goed ingelezen over de cultuur, vertrokken we met een volle koffer richting het treinstation. We gingen de een-na-laatste treinen pakken die ons richting het vliegveld kon vervoeren. Onze vlucht vertrok ’s-ochtends vroeg rond 05.00uur. We wisten dat we door deze trein te pakken twee uur mochten wachten voordat de incheckbalie open ging maar we wilden de kans het vliegtuig te missen ontlopen. Mocht de laatste trein niet kunnen rijden, dan was de eerstvolgende optie namelijk pas om 05.30uur en we hadden geen back-up. Er was vast al iets open op het vliegveld waar we wat drinken konden pakken en mogelijk hadden tot wachten.

Het was dus om kwart over één toen we erachter kwamen dat Schiphol 's-nachts helemaal niet zo levendig is. Gelukkig vonden we een café in de aankomsthal waar we we een Cappuccino en een koek konden krijgen. Na even gezeten te hebben, besloten we richting de vertrekhal te lopen. We wachten daar nog wel een uurtje, dan kunnen we inchecken en ons alvast door de controles verplaatsen. Na die controlepunten zijn er vast meer gelegenheden open waar we wat kunnen drinken en eten. Dat was de gedachte althans.

Tot overmaat van ramp of toch een slechte voorbereiding, geef het maar een naampje, gingen de incheckbalies pas om 04.00uur open. Oeps…

Twee uur later en 60 foute selfies verder, hadden we alle Instagram filters geprobeerd. Selfies met konijnenoren, hamsterwangen en lachspiegeleffecten je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben er de foto’s van. Dit terwijl we konden genieten van een live snurk-concert dat opgevoerd werd door drie tenoren die in dezelfde hal lagen te slapen.

Het verwachtingspatroon en de eerste indruk van Gambia

Eindelijk was het zover, we mochten inchecken en konden verder. Note to self, volgende keer een hotel pakken of een chauffeur regelen. Het voordeel was, dat we nu niet lang meer hoefden te wachten voordat we mochten instappen. Tijd om door de controles te gaan en aangezien we een van de eerste vluchten hadden, was het er gelukkig niet druk.

Ter voorbereiding had ik mijn riem en schoenen al uitgetrokken. Ik denk altijd maar dat een goede voorbereiding vaak helpt bij een spoedige afhandeling. Dit keer echter niet. Mijn camera apparatuur neem ik altijd mee als handbagage. Bang dat er met koffers gesmeten wordt en ik eenmaal op de bestemming zonder apparatuur sta.

Ditmaal werd deze grondig gecontroleerd, ik mocht de tas open maken waarna er een aantal anti drugs doekjes door de tas werden gehaald. Prima, we hebben nog steeds genoeg tijd. Eenmaal voorbij het checkpunt, konden we vrijwel meteen in het vliegtuig stappen. Binnen enkele minuten waren we aan het taxiën en ongeveer zes uur later werd de landing alweer ingezet op het internationale vliegveld in Banjul.

Pale Flamingo - Excursies Gambia vakantie ervaringen

Gambia, we zijn gearriveerd. En dat was vanuit het vliegtuig ook goed te zien. Vanuit de lucht ziet het landschap er ontzettend wisselvallig uit. Grote stukken groen, met dorre zandkleurige patches er tussendoor. De oceaan monding van een grote rivier vertoonde zichzelf, welke van dichtbij waarschijnlijk veel gigantischer is dan het er vanuit de lucht uitziet. Dat is vast de rivier Gambia dacht ik. Steeds dichter naderen we de grond tot het punt de wielen de grond raakten en de remmen in werking werden gesteld.

Een aantal vliegtuigwrakken stonden geparkeerd naast de landingsbaan. Ze zagen eruit alsof ze al meerdere jaren stof stonden te happen. Vlakbij het terminalgebouw zag ik nog twee roestige vliegtuigen staan, welke naar mijn idee in de categorie P51 Mustang of Spitfire geschaald konden worden. Ze waren niet bewapent maar hadden beide een sproeisystemen bevestigd gekregen aan de vleugels.

Het terminal gebouw kwam steeds dichterbij en hierdoor wekte deze steeds meer de impressie vervanging nodig te hebben. Een likje verf zou in ieder geval geen onverstandige keuze zijn geweest.

Ja, vanuit het vliegtuigraampje ziet het er inderdaad uit als Afrika. Mooi!

Transfer & Hotel

Het duurde niet lang voordat we met een pendelbus vanaf de landingsbaan naar de terminal gebracht werden en bij de douane in de rij stonden. Eenmaal aan de beurt, vroeg de douane beambte me de gebruikelijke vragen: “Business or pleasure?”. Ik antwoorde dat ik voor vakantie in Gambia was. Direct vroeg hij me in welk hotel ik verbleef. Hier kon ik echter geen antwoord op geven.

Ik vertelde hem dat we via het reisbureau een excursiereis geboekt hadden met een verassingshotel. Pas bij de transfers zouden we te horen krijgen waar we verbleven. Na wat moeilijk doen en een vraag naar zijn collega te stellen in een taal waarvan ik enkel klanken kon oppikken, besloot hij de stempel te zetten en me door te laten. Altijd leuk van die stressmomentjes bij de grensovergang.

Aangezien het terminal gebouw dusdanig klein was, hadden we de koffers binnen enkele minuten. Het zoeken naar de transfers kostte evenzo geen enkele moeite, we werden namelijk opgewacht door een dame van de reisorganisatie. Terwijl we van haar een envelop met extra reisinformatie ontvingen, werd mijn koffer al uit mijn handen gerispt door één van de Gambiaanse mannen die de toeristen stonden op te wachten.

Nadat ik hem duidelijk probeerde te maken dat hulp niet nodig is, bleef hij desondanks de koffer vasthouden. Prima, zolang hij er maar niet mee wegloopt dacht ik. Hij komt er vanzelf achter dat ik geen contant geld bij me heb en de kans op een fooi 0,01% is hierdoor.

De bus staat net buiten het vliegveld geparkeerd, deze is compleet omsingeld door mensen. Ik denk dat er wel vijf Gambianen aanwezig waren per toerist. Het viel me in ieder geval op dat ik niet de enige was die zijn koffer had afgestaan. En elke keer als er een koffer in het laadruim gelegd werd, draaide degene die als laatste de koffer vast had om, met zijn hand op.

De man die mijn koffer inlaadde deed dit precies zo. Uit goed fatsoen pak ik mijn portemonnee erbij, maakte het muntenvakje open en schud de complete inhoud van maar liefst 40 eurocent in de man zijn hand. Ik vertelde hem dat ik niet meer bij had en aangezien ik eerder aangaf geen hulp nodig te hebben, had hij beter iemand anders kunnen helpen.

Er was al een flinke temperatuur te voelen en het was niet eens het heetste moment van de dag. Hierdoor duurde het niet lang voordat we een plekje uitzochten in de airco gekoelde bus en de envelop open maakten, die we eerder in ontvangst namen. Okay, hotel Djeliba is dus onze bestemming.

Na ruim een half uur, arriveerden we voor het eerste hotel waar gestopt moest worden. Dit hotel lag aan een drukke weg, zag er niet echt gezellig uit en het leek best ver van het strand te liggen. Oe, ik ben benieuwd of wij meer geluk hebben zeg ik tegen Ilse.

Pale Flamingo - Excursies Gambia vakantie ervaringen

Twee keer stoppen later, stonden we voor het Djeliba hotel geparkeerd waar ik vanuit de bus door de lange straat keek. Aan de horizon zag ik het strand liggen. Daar hebben we geluk mee bedacht ik me. Het hotel zelf zag er verder prima uit, de typisch geel en paars gekleurde Afrikaanse muren gaven het een vrolijk uiterlijk. Nu ben ik benieuwd naar de kamer.

Nadat we onze koffers uit het laadruim haalden, vervolgden we onze weg richting de receptie om de kamersleutel op te halen. Zowel het inchecken als het ontvangen van de sleutel ging vrij snel, waardoor we binnen enkele minuten al onze spullen aan het uitpakken waren.

De kamer zelf was niet bijzonder, hij was niet slecht maar ook niet van de beste kwaliteit. Er stond een tweepersoonsbed, een klein bureau en een flinke kledingkast. De badkamer was lichtelijk verouderd en semi-krap. Er was een vierkant toilet te vinden met een ronde wc bril erop bevestigd. Dit was toch wel de verrassing van de badkamer, balanceren terwijl je er gebruik van maakt leek me best spannend. De muren en de vloer waren compleet met mozaïek belegd. Hier en daar een barst erin, maar het zag er grappig uit.

Voor ons is de kamer prima, wij zijn er toch alleen om te slapen en ons op te frissen.

Eerste kennismaking met Gambia, de beste tips

Onze kennismaking met het toeristische gedeelte van Gambia liet niet lang op zich wachten. Nadat we de spullen op de kamer hadden gezet, besloten we een wandeling richting het strand te maken. Stel je nu eens voor dat je vanaf je hotel, dat een ligging van 200 meter van het strand heeft, naar het strand loopt en in deze tijd vier tot zeven keer gestopt wordt door de lokale bevolking.

De eerste drie keer is het leuk, even een praatje maken om vervolgens weer verder te lopen. Bij de vierde keer begin ik al jeuk te krijgen en hoe verder we liepen, des te meer we gestopt werden. Dit zelfde fenomeen bleef zich maar voordoen tot het punt dat ik er gewoon een naar gevoel bij kreeg.

Klinkt vrij negatief niet?

Zo dacht ik er zelf de eerste avond ook over, om eerlijk te zijn.

Maar wat was er nu eigenlijk aan de hand en nog veel belangrijker, hoe hiermee om te gaan?

In de toeristische gebieden van Gambia vind je veel zogeheten Hustlers en Bumpsters. In het kort uitgelegd zijn Hustlers straatjongeren die op een slinkse wijze geld aan je proberen te verdienen. Bumpsters zijn jongeren die uit dezelfde kringen komen en via jou informatie proberen te verkrijgen. Deze info wordt daarna via een mobiel netwerk verspreid zodat de Hustlers je herkennen en steeds een beter verhaal hebben.

Een van de personen die wij ontmoetten, was een jongen die naar ons toe liep en letterlijk zei tegen Ilse: “Hey, zeg je geen hallo meer? Gisteravond was je veel aardiger”. Nu waren we net pas gearriveerd dus hadden we direct het idee dat dit een truc was. Daardoor kwamen we redelijk snel van hem af.

Een halve week later werd er door iemand anders verteld dat hij in het Djeliba hotel werkte waar wij sliepen. Dat hij en zijn collega’s ons leuke gasten vinden, omdat we altijd fooi geven. Nu wordt dit verhaal een stuk lastiger in te delen tussen onzin en werkelijkheid. Want wij zijn inderdaad fooi gevende toeristen en we slapen ook in het Djeliba hotel. Om niet vervelend over te komen, maak je dan alsnog een praatje met zo iemand. Met de kans dat het compleet onzin is.

Wanneer dit gebeurt en de persoon een zielig verhaal verteld, in de hoop op een donatie, vertel hem dan om af te spreken bij de receptie van je hotel. Hiermee creëer je een goede filter. Een Hustler zal namelijk het hotel niet binnen kunnen komen door de bewaking die er staat.

Jij als toerist kan helpen om Gambia een betere bestemming te maken

Het is niet lang geleden dat de regering van Gambia op de schop genomen is. In andere woorden, de oude president, die enkel in zijn eigen belang dacht, is afgezet. Een nieuwe president is aangesteld en deze goede man heeft ervoor gezorgd dat alle Gambiaanse personen het recht hebben gekregen om een eigen bedrijf op te zetten. Wat natuurlijk helemaal goed is, want dat mochten ze eerst niet.

Hierdoor is het een kwestie van tijd dat het afgelopen is met de Hustlers en Bumpsters.

Door geen diensten te accepteren van personen die je zomaar aanspreken, maak je het lastiger voor de straatjongeren om geld te verdienen. Hierdoor zullen zij eerder een keuze moeten maken om daadwerkelijk een eigen bedrijf te starten en klanten te werven op een rechtmatige manier.

De beste tips, die wij helaas een dag te laat kregen…

Vertel iemand die je probeert te ‘Hustlen’, dat je niets nodig hebt. Dat jouw goede, lokale vriend Lamin alles voor je regelt. Lamin is een Gambiaanse naam die vergelijkbaar is met wat Peter in Nederland is. Het is de meest voorkomende mannelijke naam aangezien het een Gambiaanse traditie is, om de eerstgeborene zoon Lamin te noemen.

Taxi chauffeurs blijven het elke dag proberen, tegen hen zeg je dat jouw vriend Lamin voor “Pineapple taxi” werkt en hij jouw privé chauffeur is. Je zult ervaren dat je dan veel sneller van deze personen af bent.

Excursies boeken vanuit Kololi, Gambia, enkele tips

Op de eerste ochtend van ons verblijf in Gambia, was er vanuit de reisorganisatie een introductie ochtend gepland. Naast dat de informatie die wij hier kregen ontzettend behulpzaam was, konden we ook gelijk een aantal excursies boeken. Het is een aanrader om deze bij te wonen. Tussen een breed aanbod aan verschillende soorten excursies, kozen wij drie excursies die ons veel van het land lieten zien.

4-wheel safari

Achterin een 4x4 truck, reden we door Gambia en brachten een bezoek aan de veemarkt van Serekunda. We bezochten er een lokale school in Brikama, dansten met de lokale bevolking in een klein ander Afrikaans dorp en vervolgden onze reis per boot door het, door krokodillen bewoonde, water van de Gambia rivier. De afsluiter van deze tocht was een bezoek aan het vissersdorp Tanji.

Tweedaagse excursie naar het Oosten

In twee dagen trokken we door Gambia. Deze prachtige reis is haast geen excursie te noemen, eerder een ervaring. Naast dat je ontzettend veel van het land zult zien, worden je zintuigen meerdere malen geprikkeld. Je zal jouw emoties voelen en in bedwang moeten houden. Om Gambia écht te kunnen ervaren, is deze excursie een absolute aanrader.

Benieuwd naar deze excursie?

Bekijk het Gambia vakantie reisadvies.

Abuku Nature reserve

Op de laatste, volle dag voordat we weer naar het koude Nederland vertrokken, zijn we door dit prachtige natuurpark gewandeld. Zagen de restanten van een 18e-eeuwse Britse dierentuin, we bezochten de mangroves en een oesterboerderij bij Lamin Lodge.

Tijdens de inbegrepen lunch werd het voedsel letterlijk van het bord gestolen door een frisdrank drinkende aap.

Zelf op ontdekking in Kololi

Doordat we bijna elke dag met een georganiseerde excursie op pad waren, hebben we relatief weinig tijd gehad om zelf op ontdekking te gaan in Kololi. Op twee verschillende dagen hebben we een wandeling gemaakt richting Serakunda strip. En we bezochten uiteraard Tejo’s Pannenkoeken Bar die daaraan gevestigd is. Want, Tsja Nederlanders hé…

Beide dagen werden we van verschillende kanten geprobeerd te Hustlen en zijn er zelfs een keer ingetrapt. We hielden er beide in wel een leuk souvenir aan over. Waar het gehustle mij vooral de eerste dag wat irriteerde, merkte ik zelf dat ik steeds makkelijker werd om met dit soort personen om te gaan.

De tips die ik eerder gekregen had en in dit blog benoemde, werkte voor mij goed.

Aangenaam verrast door het land

Pale Flamingo - Excursies Gambia vakantie ervaringen

Ondanks dat de toeristische locaties mij niet zoveel deden, ben ik vooral extatisch geworden door het binnenland van Gambia. Het land was voor ons een geweldige eerste ervaring om de Afrikaanse cultuur te ontdekken. Hoe verder we naar het Oosten trokken des te meer gevoel er bij het land verkregen werd.

De Gambiaanse gidsen die we hadden, waren goed te verstaan in het Engels. Enkele spraken zelfs wat woorden Nederlands, wat het wel grappig maakte. Veel van hen hadden veel nuttige, diepgaande informatie over de locaties die we bezochten.

Het hotel was helemaal prima, we hadden een fijne kamer en er zat een mooi zwembad bij het hotel. Het typisch Afrikaanse eten is goed en mocht je het beu zijn, kun je er zelfs in verschillende restaurants een Italiaans gerecht krijgen.

Al met al was dit een reis die ik voor geen goud had willen missen.

Hoogte- & Dieptepunten van onze reis naar Gambia

De tweedaagse excursie was voor mij het hoogtepunt. We hebben er veel van het land door gezien. Zo nu en gaf deze ervaring me een brok in mijn keel, hierdoor is het gevoel dat ik eerder van Afrika had compleet veranderd en heeft het me op een totaal ander denkspoor gebracht.

Doordat de natuur er ontzettend divers is, hebben we er veel wildleven gezien. Zo reden we tijdens één van de excursies ineens tussen een troep Bavianen. Vermoedelijk waren het er meer dan 200, waarvan de helft in de bebossing langs de weg zat. De andere helft was bezig met het oversteken van de weg, enkele tientallen meters voor en achter het busje waar wij in vervoerd werden.

Aangezien ik geen telelens mee had, kon ik er helaas geen goede foto van maken.

Pale Flamingo - Excursies Gambia vakantie ervaringen

Het is belangrijk te onthouden dat Gambia een derdewereldland is. De kans dat er opeens geen waterdruk meer is, is aanwezig. Wij maakten dit tweemaal mee binnen onze reis van een week.

Komen wij ooit nog eens terug in Gambia?

De Hustlers & Bumpsters hebben nog veel te leren. Zodra zij het door hebben dat minder toeristen lastig vallen een positieve boost geeft aan het toerisme van het land, zal menigeen toerist eerder geneigd zijn om terug te keren naar Gambia. Voor mij persoonlijk is dit geen reden om weg te blijven. Als je eenmaal weet hoe je met deze mensen om moet gaan, is het een stuk minder vervelend.

De reden waarom ikzelf denk dat ik niet snel terug reis naar Gambia, komt vanuit een andere hoek. Gambia is een geweldig land, begrijp me niet verkeerd, maar het is ook een vrij klein land. Met de drie excursies die wij ondernomen hebben, is veel van het land afgestreept. Hierdoor denk ik dat een volgend bezoek aan een Afrikaanse cultuur eerder in de richting van Kenia of Zuid Afrika zal zijn.

Aangezien de “big five” van Afrika in de top tien van mijn travel bucket list staat, zal een Afrikaanse safari eerder geboekt worden, dan een terugkeer naar Gambia.

Mijn reisreview in het kort;

• Relatief goedkoop naar Afrika
  • Een ervaring om nooit te vergeten
  • Het gehele jaar rond de 30 graden Celsius
  • Mooie, diverse natuur
  • Veel wildleven
  • Hustlers & Bumpsters

Bezienswaardigheden in Gambia

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen in Gambia?

Neem dan eens een kijkje bij één van mijn andere artikelen over Gambia.

Heb je zelf een reis naar Gambia gepland?

Heb jij je reis naar Gambia al geboekt, of ben je benieuwd naar meer informatie over dit land?
Wellicht heb je wat aan deze reisvoorbereiding voor Gambia, voordat je afreist naar dit mooie land.

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal

Wij zijn benieuwd of Gambia bij jou ook in de smaak is gevallen. Of wellicht is het voor jou grandioos tegengevallen!? Ben jij al naar Gambia afgereisd, vertel jouw verhaal in de reacties hieronder.

Delen & mailen?

Wil je dit verhaal delen met vrienden of naar jezelf mailen? Aan de rechterkant van je scherm, onder de index heb ik deelknoppen voor je gemaakt!

Wil je dit verhaal delen met vrienden of naar jezelf mailen? Dit artikel op social media delen, kan met deze deelmogelijkheden.

Laat een reactie achter

error: Alert: Content is protected !!